Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

‘Gepeste kinderen zien sociale relaties door donkere bril’

05 april 2022

Kinderen die gepest worden, bekijken sociale relaties negatiever dan kinderen die niet gepest worden, blijkt uit onderzoek van sociologe Sanne Kellij en collega’s. Het onderzoek werd onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Adolescent Research Review.

Zwarte bril

Kellij onderzocht door middel van een zogenaamde systematische review hoe gepeste kinderen aankijken tegen sociale relaties. Ze analyseerde hiervoor 142 eerder uitgevoerde onderzoeken en vond dat kinderen die gepest worden negatiever over sociale relaties denken dan kinderen die niet gepest worden. Kellij: ‘Gepeste kinderen voelen zich sneller afgewezen en hebben het gevoel dat ze niet op hulp van anderen kunnen rekenen. Ook denken ze sneller dat anderen gemene bedoelingen hebben en maken ze zich meer zorgen over negatieve beoordelingen van anderen. Ze zien sociale relaties als het ware door een zwarte bril.’

Twee kanten

Kellij benadrukt dat enige voorzichtigheid geboden is bij het interpreteren van de resultaten van haar onderzoek. Of pesten leidt tot een negatievere kijk op sociale relaties of dat die negatievere kijk juist pesten veroorzaakt, weet ze namelijk nog niet zeker. ‘Het zou kunnen dat pesten ervoor zorgt dat kinderen gevoeliger worden, dat bijvoorbeeld grapjes sneller verkeerd vallen en ongelukjes zoals een duw sneller gezien worden als bewust gemeen gedrag. Het kan ook zo zijn dat kinderen die wat heftiger reageren op een grapje een groter risico lopen om gepest te worden, omdat ze misschien in de ogen van anderen overdreven reageren.’

Serieus nemen

Volgens Kellij is het van groot belang dat de gevoelens van gepeste kinderen serieus genomen worden. ‘Uit onderzoek blijkt dat veel kinderen die aangeven dat ze gepest worden niet als slachtoffer gezien worden door andere kinderen of door leerkrachten. Maar wat telt, is hoe deze kinderen zich voelen. Ik denk dat het belangrijk is kinderen die zeggen dat ze gepest worden serieus te nemen. Ga met ze in gesprek en vraag waarom ze zich zo rot voelen en wat ze zou kunnen helpen. Ga ook met degene die als pester wordt aangegeven in gesprek en probeer begrip te wekken voor hoe het slachtoffer zich voelt.’

Informatie

Sanne Kellij

Kellij, S., Lodder, G.M.A., van den Bedem, N., Güroğlu, B., & Veenstra, D.R. (2022) ‘The Social Cognitions of Victims of Bullying: A Systematic Review’. Adolescent Research Review .

Laatst gewijzigd:04 december 2023 13:25
View this page in: English

Meer nieuws

  • 11 juni 2024

    Van de basisschool naar het voortgezet onderwijs: een nieuw begin

    Sofie Lorijn onderzoekt de relaties tussen leeftijdgenoten bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Ze vertelt ons wat haar bevindingen zijn.

  • 06 juni 2024

    Waarom zijn Nederlanders zo lang?

    Nederlanders zijn over de jaren heen uitgegroeid tot de langste mensen op aarde. Hoe kan het dat wij zo'n groeispurt hebben gehad? Gert Stulp, socioloog bij de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen, heeft samen met Universiteit van...

  • 28 mei 2024

    'Vergeet belangen kinderen niet'

    Of het nu gaat om migratie, de Groningse aardbevingsproblematiek of uithuisplaatsingen, orthopedagoog Elianne Zijlstra benadrukt dat de belangen van kinderen vaak over het hoofd worden gezien. Met haar onderzoek wil ze daar verandering in brengen.