Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws

Vervolgstatement bezetting RUG 25 april

26 april 2023

Op dinsdag 25 april heeft de politie het Academiegebouw ontruimd nadat de actievoerende studenten meerdere malen gevraagd was het gebouw te verlaten. De dag die in het teken had moeten staan van een wederzijdse constructieve dialoog, eindigde hierdoor helaas in mineur. We hebben er in onze voorbereiding en op de dag zelf alles aan gedaan om de dialoog te laten slagen. Helaas werden al onze pogingen en toenaderingen voor een constructief gesprek met de actievoerende studenten genegeerd of afgewezen.

Als universiteit staan wij voor een open dialoog waarin alle onderwerpen bespreekbaar zijn. Dat doen we op een constructieve en respectvolle manier, zodat iedereen op een goede en veilige manier kan werken en studeren. Daar voelen wij ons verantwoordelijk voor. We zorgen ervoor dat alle leden van onze RUG-gemeenschap, inclusief mensen die niets te maken hebben met de bezetting, dit kunnen blijven doen.

Wij vinden het jammer dat het niet gelukt is om, zoals was afgesproken op 22 maart, samen de dialoog over de verdere verbetering van sociale veiligheid binnen de RUG voort te zetten. Toch blijft dit onze inzet. We geloven dat we dit alleen kunnen bereiken door samen met elkaar oprecht en open in gesprek te gaan. Daarvoor staat onze deur altijd open.

College van Bestuur,
Jouke de Vries
Cisca Wijmenga
Hans Biemans

Laatst gewijzigd:02 mei 2023 13:21
View this page in: English

Meer nieuws

  • 24 mei 2024

    Lustrum 410 in beeld

    Lustrum 410 in beeld: Een fotoverslag van het lustrum 2024

  • 21 mei 2024

    Uitslag universitaire verkiezingen 2024

    De stemmen zijn geteld en de uitslag van de universitaire verkiezingen is binnen!

  • 13 mei 2024

    Moleculen stilzetten

    In zijn laboratorium bouwt natuurkundige Steven Hoekstra aan een opstelling die bestaat uit twee delen: een apparaat dat moleculen van barium-fluoride maakt, en een ander apparaat dat deze moleculen bijna stilzet om ze te kunnen onderzoeken.